Kjøpe bøker i butikk eller på nett?

Bokhandlerne er kanskje den viktigste aktøren når det gjelder å knytte forfattere og lesere nærmere sammen. De har en ren kommersiell interesse i at folk flest vil lese bøker og da fortrinnsvis i den gode gammeldagse bokformen. Men konkurransen er tøff og marginene små så det skal mye til for at en frittstående bokhandler skal kunne overleve når de sterke kjedene og kraftig voksende nettbutikkene har helt andre ressurser og praktiske forutsetninger enn dem.

Den fysiske butikkens fordele

Butikkene om de nå tilhører en kjede eller ikke, har imidlertid den fordelen at de kan tilby leserne en fysisk plattform (for å bruke et veldig populært uttrykk) der man kan finne inspirasjon gjennom å bla i bøker de finner interessante. Det er ingen tvil om at mange lesere finner stor glede i å gå i bokhandler i jakten på litteratur som fenger og engasjerer. For disse er dessuten samtalen med en innsiktsfull og belest ekspeditør viktig. For å selge bøker krever mye av selgeren. Hun eller han skal kunne raskt 3039786_90071b88sette seg inn i kundens situasjon for på den måten komme med innspill og forslag som leder til salg og tilfredse kunder.
Et vanlig grep for å styrke relasjonen forfatter/leser er å invitere forfattere til boksignering og liknende. Det er sikkert ikke det morsomste en forfatter gjør. Mange finner nok slike anledninger viktige likevel ikke bare utfra et rent markedsføringssynspunkt, men også fordi det gir dem en mulighet til å møte sine lesere ansikt til ansikt.

Nettbutikkenes fordeler

Nettbutikkene kan ikke tilby en fysisk møteplass slik butikkene kan. Derimot kan de tilby lavere priser, og ofte et veldig omfattende sortiment. På den måten blir de veldig attraktive i første rekke for kunder som vet hva de er ute etter og som ikke trenger eller ønsker den rådgivning som butikkene kan tilby. At man takket være nettbutikkene kan handle hele døgnet, samt få bøkene på døren uten å måtte ta seg til en fysisk butikk, er også faktorer som bidrar til deres suksess.

Leave a Reply